دستکاری سلولی به زودی می تواند پیری را متوقف یا آن را معکوس کند

15فوریه 2019 - محققان نشان داده اند که با تنظیم جزئی بخشهای بسیار ریزی در داخل سلول می توان از آسیب ناشی از پیری جلوگیری نمود.

نتایج این تحقیقات پیشرفته در آخرین شماره ی نشریه ی Genes and Development منتشر شد. این مطالعه با عنوان " دانسیته ی منافذ هسته ای، سازمان دهی مجدد هتروکروماتین را در دوران پیری کنترل می کند"، توسط شورای تحقیقات پزشکی و تحقیقاتسرطان بریتانیا تأیید شد.

محققان نشان داده اند که چگونه می توان از روند پیری یا پیر شدن سلول(cell aging or senescence) جلوگیری یا آن را متوقف کرد. این یافته می تواند تاثیر مهمی بر بیماری های مرتبط با سن مانند انواع سرطان و دیابت داشته باشد. آنها افزودند که در سلول های مسن، بطور طبیعی تقسیم سلولی متوقف می شود. این فرآیند به بهبود زخم و یا جلوگیری از تقسیم سلولی بیش از حد در سرطان کمک می کند. از سوی دیگر، senescence می تواند سبب کاهش سلامت سلول و آسیب به بافت شود.

محققان بخش ژنتیک انسانی در شورای تحقیقات پزشکی و مرکز تحقیقات سرطان ادینبورگ در دانشگاه ادینبورگ، روند پیری را هدف قرار دادند. آنها توضیح دادند که پیری می تواند ماشه ی فرآیندی به نامSASP  یا فنوتیپ ترشحی مرتبط با سالخوردگی(SASP) را آزاد کند. SASP اساسا به یک سری فرآیندهایی اطلاق می شود که منجر به تولید سیگنال های شیمیایی می گردد که در نهایت سبب آسیب سلولی به علت التهاب می شوند. محققان دریافتند که اگر آنها بتوانند منافذ هسته ای یا دروازه های ورود به هسته ی سلول را تنظیم کنند، باعث می شوند که محرکهای آغاز کننده یSASP متوقف شوند. محققان افزودند که برای اینکه  بتواند SASP عمل کند، DNA نیز باید تغییر کند. اگر این مراحل را بتوان مدوله کرد، پیری و اثرات آن را می توان تحت کنترل قرار داد.

رهبر این مطالعه، پروفسور Wendy Bickmore، مدیر گروه ژنتیک انسانی از موسسه ژنتیک و مولکولی پزشکی انجمن تحقیقات پزشکی ادینبورگ، در بیانیه ای گفت: یافته های ما، درک بسیار واضح تری از چگونگی بروز آسیبهای سلولی در پیری ارائه می دهد. در حالی که ما راه هایی را برای توقف آسیب های ناشی از فرآیند پیری در دست داریم، امیدواریم این پیشرفت راه را برای کشف روشهایی برای جلوگیری از برخی از آسیب های ناشی از پیری بگشاید. این روشها ممکن است به جلوگیری از بسیاری از بیماریهای مرتبط با افزایش سن منجر شود.

دکتر Lindsay Wilson، مدیر برنامه ی ژنتیک، اپی ژنتیک و ژنومیک در شورای تحقیقات پزشکی، گفت: این مطالعه نشان داد که چگونه سلولها به آسیب و استرس پاسخ می دهند. Senescence، یک مکانیزم ضروری برای دفاع از ما است، اما گاهی می تواند مضر باشد. کار پروفسور بیکمور راهکارهایی را ارائه نموده است که دانشمندان می توانند با کمک آنها در آینده اثرات مضر مرتبط با پیری، به عنوان مثال "بیماری های مرتبط با سن" را هدف قرار دهند.

دکتر Masashi Narita  از موسسه تحقیقات سرطان کمبریج در بریتانیا گفت: مبحث پیری و بیماریهای مرتبط با آن یک حوزه ی بسیار مهم در زیست شناسی است. تا دستیابی به نتایج ملموس از این تحقیق و عرضه ی آن به مردم، هنوز راهی طولانی در پیش است، اما این تحقیق سرنخهای مفیدی برای دست کاری این روند در آینده ارائه کرده است.

منبع:

http://genesdev.cshlp.org/content/33/3-4/144

https://www.news-medical.net/news/20190215/Cell-manipulation-could-soon-halt-or-reverse-aging.aspx